Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

Χαρά

 

            Η Χαρά είχε θρονιαστεί στον καναπέ, δίπλα στο τραπεζάκι, εκεί που και τα ματάκια της θάλασσας, και απολάμβανε τα μπισκοτάκια βουτύρου που συνόδευαν το τσάι της.
            Ο κύριος Λι θα χαιρόταν αν απολάμβανε κιόλας τη συνάντηση μαζί του, μετά από –πέντε; έξι;- χρόνια. Χρόνια σπουδών που την οδήγησαν στο πτυχίο της Φιλολογίας και σε ένα μεταπτυχιακό. Και τώρα
            « Μπορείς να μου πεις, Λάμπρο, γιατί νιώθω ανεπαρκής να διδάξω, να είμαι μια καλή φιλόλογος; Νιώθω λίγη, πώς να στο πω; Σα να μου λείπει η γενικότερη εποπτεία ή  οι βάσεις. Πώς να καλύψω αυτό το κενό; Τι να πρωτοδιαβάσω;»
            Καμιά φορά δεν είμαστε έτοιμοι να απαντάμε σε συγκεκριμένες ερωτήσεις˙ δεν τις έχουμε κάνει, δεν τις έχουμε σκεφτεί ποτέ. Και αυτοσχεδιάζουμε. Και ωστόσο, ξεκινώντας να απαντάμε, καταλαβαίνουμε ότι την απάντησή μας την ετοιμάζαμε χρόνια, πολλά χρόνια πριν. Η απάντηση του Λι εξέπληξε και τον εαυτό του ακόμα:
            «Λογοτεχνία να διαβάσεις. Να διαβάζεις». Και προσπαθώντας να διασκεδάσει το αμήχανο χαμόγελο της Χαράς, πρόσθεσε:
            «Εκεί είναι όλα. Μπορεί ελλιπώς, μπορεί υποκειμενικά,  άστοχα ακόμα, αλλά σωρεύεται τόση πείρα και τόση σκέψη, τόσες ζωές στο μικροσκόπιο και τόσες συμπεριφορές-απαντήσεις στα θέματα της ζωής που μπορεί να σε κάνουν σταδιακά να μην έχεις αυτή την αίσθηση της ανεπάρκειας που δηλώνεις τώρα.».
            Τα έλεγε ο Λι κι από μέσα του αμφισβητούσε την ορθότητα της συμβουλής, την αποτελεσματικότητα αυτής της αυτοσχέδιας μεθόδου. Ωστόσο, παραδομένος ο ίδιος
χρόνι-α στη σαγήνη της λογοτεχνίας είχε πια σχηματίσει την εντύπωση ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει. Γνώσεις, αποστάγματα εμπειριών, προβληματισμοί, αναλύσεις πάνω σε ποικίλα πεδία της ζωής κι όλα αυτά ντυμένα με το μανδύα της ομορφιάς και της ευαισθησίας, ήταν αδύνατο να μην εμπλουτίζουν τη ματιά και τη σκέψη, να μην προσθέτουν απρόσμενες γωνίες θέασης, να μην ξαναστήνουν τον κόσμο απ’ την αρχή. Να μην κάνουν, εν τέλει, τη Χαρά να νιώθει πιο επαρκής ώστε  να στέκει στην τάξη με κάποια αυτοπεποίθηση.


             «Ο χαμένος παράδεισος», του Έκτορ Αμπάδ Φασιολίνσε, πάνω από το τραπεζάκι, τόση ώρα του έκλεινε το μάτι. Όταν επιτέλους το αντιλήφθηκε ο κύριος Λι,
            «Κάτσε, να σου διαβάσω ένα παράδειγμα από το βιβλίο που διαβάζω αυτές τις μέρες», της είπε, πιάνοντας το βιβλίο από το τραπεζάκι, φορώντας τα πρεσβυωπικά του γυαλιά και ανοίγοντας στη σελίδα 417. Εκεί μιλάει η Εύα, με τα μάτια της μέσης (και χάρη της κάνουμε) ηλικίας:
            « Το μεγαλείο και η τραγωδία της αγάπης είναι πολύ απλά. Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί το παιδεύουν τόσο οι ποιητές, οι ψυχολόγοι και οι συγγραφείς πραγματειών, αφού πρόκειται για ένα θέμα τόσο απλό, το οποίο για μένα έχει ως εξής: δύο άνθρωποι αγαπιούνται και χωρίς να πάψουν να αγαπιούνται (χωρίς να πάψουν να αγαπιούνται, το υπογραμμίζω), σιγά σιγά, σχεδόν χωρίς να το αντιληφθούν, ξε-αγαπιούνται, μέχρι να φτάσουν στο σημείο να μισούνται. Ο λόγος είναι τόσο απλός, τόσο ζωώδης και ανθρώπινος ταυτόχρονα, τόσο ποταπός, τόσο ευγενής, τόσο συνηθισμένος, τόσο θλιβερός: η κούραση του σεξ, η κούραση δηλαδή του σεξ με την ίδια, με τον ίδιο.  Ακριβώς το σεξ, ο βασικός παράγοντας που μας οδήγησε στο παραλήρημα να αγαπηθούμε σαν τρελοί, στη μεταρσίωση της ευτυχίας, της αρμονίας, της ταύτισης, σ’ αυτό που ονομάζεται αγάπη και είναι το πιο ανθρώπινο και το πιο όμορφο προσωπείο του. Ένα πράγμα τόσο σαρκικό που μετατρέπεται σε πνευματικό.  Αυτό ακριβώς που τους έκανε μοναδικούς και ευτυχισμένους, αχώριστους και πιστούς, χωρίς μάτια για κανέναν άλλο, σταδιακά φθείρεται. Κι ένα τραγικό πρωί, ένα βράδυ με ποτά, σ’ ένα τυχαίο ταξίδι χωρίς καμιά σημασία, το σεξ με οποιονδήποτε, με μια πουτάνα, μια ηλίθια, μια άσχημη, μία άχρηστη αποδεικνύεται πιο ερωτικό από το σεξ με την αγαπημένη, την ωραία, την ευφυή, τη γλυκιά, την υπέροχη. Κι αυτό το κλεφτό σεξ, αν μαθευτεί, ακόμα κι αν δε μαθευτεί (επειδή ετούτα τα πράγματα μαθεύονται χωρίς να μαθεύονται), αποδεικνύεται ασυγχώρητο και στους δύο. Αυτός δεν το συγχωρεί στον εαυτό του και μπερδεύεται, ούτε εκείνη του το συγχωρεί και τον καταριέται.»

            «Όχι ότι συμφωνώ με όλα, Λάμπρο, αλλά ..»
            «Μα καμιά σημασία δεν έχει αυτό», βιάστηκε να τη διακόψει ο κύριος Λι,  «Δες, όμως, πόσο..»
            «Κατάλαβα, κατάλαβα», του ανταπόδωσε τη διακοπή η Χαρά. «Πόσο ζυμώνει τη σκέψη η κυρία Εύα, ε;»
            «Εε..»
            Εμείς τώρα θα κλείσουμε τη σκηνή εδώ. Σε λίγο η Χαρά θα φύγει από το σπίτι του κυρίου Λι. Δεν ξέρουμε αν θα πάρει μαζί της τη συμβουλή του παλιού δασκάλου της. Ίσως πιο πιθανό είναι να τρυπώσουν στις τσέπες της κάποια μικρά συστατικά στοιχεία της αφήγησης. Τα ματάκια της θάλασσας, το αχνιστό τσάι και τα μπισκοτάκια βουτύρου, το βιβλίο στο τραπεζάκι του σαλονιού, ακόμα κι οι νότες του Bohuslav Martinu, που τόσην ώρα έστρωνε ακούραστα το μουσικό χαλί της συνάντησης. Τρυπώνουν αυτά, δε ρωτάνε.
            Αλλά μήπως κι αυτά δε θα προσθέσουν στην επιζητούμενη επάρκεια της Χαράς μας;

34 σχόλια:

  1. Η λογοτεχνία που περικλείει εμπεδωμένη γνώση μα πιο πολύ συνειδητοποιημένη ζωή, επεξεργασία των ανθρωπίνων συναισθημάτων και καταστάσεων (και τόσα άλλα) δεν προσφέρεται μόνο για τους διδάσκοντες αλλά και για τους διδασκόμενους.
    Ανοίγει το δρόμο για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της καθημερινότητας, τη διαχείριση των σχέσεων με τους άλλους μα πάνω από όλα την τακτοποίηση του κόσμου και των σχημάτων μέσα μας, την αναγνώριση και την αποδοχή του εαυτού μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μοσχούλα, πρόσεχε. Κινδυνεύεις να σε προσλάβει ο Λι για γραμματειακή υποστήριξη. Θεωρητικοποιείς μια χαρά αυτά που εκείνος λέει με ματάκια της θάλασσας και τσαγάκια, τα δίνεις ξεκάθαρα και ευσύνοπτα (Όπως και κάθε καλή φοιτήτρια, δηλαδή!)
      Γι' αυτό σου λέω. Πρόσεχε, γιατί θα μπλέξεις και είναι περίεργος. Διαόλου κάλτσα περίπτωση.. :-)

      Από μένα πολλά φιλιά και καλό μνήνα.

      Διαγραφή
    2. Μήπως όμως χαλάσουμε του κου Λι το πλάνο που αφήνει χώρο για περισσότερες σκέψεις και ερμηνείες, περιορίζοντας τα λεγόμενα του σε μια οπτική;

      Διαγραφή
  2. Εκεί που άλλοι τις Κυριακές αγοράζουν την Κυριακάτικη εφημερίδα και τη διαβάζουν με τον καφέ τους, η Πίπη διαβάζει τον κύριο Λι, και καλά κάνει!
    Δεν ξέρω αν η λογοτεχνία είναι "σοφή", είμαι σίγουρη όμως ότι μας ανοίγει νέα παράθυρα και μας δίνει νέες οπτικές γωνίες για να ερμηνεύσουμε την πραγματικότητά μας. Και αυτό δεν είναι καθόλου λίγο.
    Καλημέρα και καλή εβδομάδα, κύριε Λι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ααααααα, πολύ κολακευτικό αυτό για τον ματαιόδοξο κύριο Λι μας, ένα παλαιό αναγνώστη των κυριακάτικων εφημερίδων - τότε που οι Κυριακές, οι εφημερίδες κι ο Λι είχαν κάτι ρομαντικότερο στη φύση τους ή έτσι νόμιζαν, τέλος πάντων.
      Μήπως να σύστηνε στη Χαρά και καμιά κυριακάτικη έκδοση, κανένα ένθετο κλπ;
      Ή μήπως να σκεφτόταν σοβαρά να της προτείνει κάποια μπλογκ φίλων που γράφουν ωραίες ιστορίες;
      Τέλος πάντων. Ό,τι και να επιλέξει η Χαρά, στη σψωστή κατεύθυνση θα είναι, ας μην το ψειρίζω κι εγώ - μπαααα, κοντεύει να με κολλήσει το αφεντικό..
      Αλλαγή ώρας και μήνα, Πίππη, ε; Να ευχηθούμε και αλλαγή προς το καλύτερο της διάθεσης; Καλό μήνα!

      Διαγραφή
  3. Τι να λέμε τώρα;
    Υπάρχουν κάποια λογοτεχνικά έργα, τα οποία, ενίοτε, σε απογειώνουν πιο πολύ κι από το σεξ!
    Το οποίο σεξ που η Εύα αναφέρει, δεν μπορώ να καταλάβω η ασχέτου, τι σχέση έχει με τα ερωτήματα της κυρίας Χαράς!
    Από τις 09:22 σπάω το κεφάλι μου, για να βρω τι τα συνδέει, αλλ' εις μάτην!
    Καλημέρα κύριε Μάνεση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι γίνεται το κεφάλι; Κρατάει; Κοντεύουμε να κλείσουμε 24ωρο!

      Η λύση του γρίφου μάλλον θα σε απογοητέψει, Αρτίστα. Ένα βιβλίο είχε μπροστά του ο Λι, είπε να διαβάσει στο κορίτσι απ' αυτό ένα απόσπασμα-απόσταγμα παρατηρήσεων ζωής, που μπορεί άνετα να λειτουργήσει για αφορμή σκέψεων, παρατηρήσεων, κρίσεων. Έτυχε να είναι και .. σέξι - δεν τον πείραξε αυτό, αλλά δεν ήταν και το θέμα του.
      Πάντως, αυτό το "ζύμωμα της σκέψης" η Χαρά το κατάλαβε, οπότε σκοπός επετεύχθη.

      Να χαρείτε, μη χτυπάτε άλλο το κεφαλάκι σας! Κατεβάζει τόσο ωραία πράγματα και ιδέες! Άσε που είναι και κρίμα να αφήνουμε να μας τρελαίνει ένας λίγο ασυνάρτητος τύπος σαν τον κύριο Λι. Επιτέλους!

      Καλό σας μήνα, βεβαίως! Με καλές απογειώσεις, επίσης.

      Διαγραφή
    2. Επιτέλους είδα την απάντησή σας και μου λύθηκε η απορία!
      Μα κόντεψα να πάθω διάσειση η αρτίστα, από το πολύ το χτύπημα!
      Πάντως εντάξει, δεν απογοητεύομαι τόσο εύκολα!
      Καλό μήνα κύριε Μάνεση!

      Διαγραφή
  4. Δυο θέματα σ' ένα κουβεντιάζει ο Λάμπρος με τη Χαρά και αυτό στην καλή του προσπάθεια (καλοσύνη!) να την ενθαρρύνει να πιστέψει στον εαυτό της και να διδάξει.
    Αναρωτιέμαι αν μπορεί να γεννηθεί η αυτοπεποίθηση που προϋποθέτει την αγάπη του εαυτού μας, διαβάζοντας λογοτεχνία ή φιλοσοφία ή ψυχολογία...
    Δεν έχω γνωρίσει επίσης ακόμα κανένα νέο που τελειώνοντας τις σπουδές του, έχει νιώσει σίγουρος για τον εαυτό του, ειδικά πριν "πιάσει" δουλειά!
    Τώρα, να με συγχωρέσει ο κύριος Λι, (εδώ!) αλλά δεν θεωρώ πολύ πετυχημένο και "τονωτικό" το σκληρό απόσπασμα που διάβασε στη Χαρά, περί αγάπης: "...σιγά σιγά, σχεδόν χωρίς να το αντιληφθούν, ξε-αγαπιούνται, μέχρι να φτάσουν στο σημείο να μισούνται...η κούραση του σεξ, η κούραση δηλαδή του σεξ με την ίδια, τον ίδιο".
    Η πραγματική αγάπη που λίγοι γνωρίζουμε και δεν μιλώ για την Χριστιανική, τίποτα δεν την σκοτώνει. Ναι, η σχέση που βασίζεται στο σεξ σίγουρα θα πεθάνει γιατί το σεξ δεν προϋποθέτει πάντα αγάπη!
    Ο έρωτας πεθαίνει η αγάπη ποτέ, γι αυτό και το αγαπημένο, "Έρωτας είναι η αγάπη που έχασε το δρόμο της"!
    Τραγουδάκι;
    https://www.youtube.com/watch?v=u6V53s4L9sM

    Καλή μας ηλιόλουστη Κυριακή με πολλά ΑΦιλιά και ας είναι ανεμοδαρμένη/α!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, μαγισσούλα.
      Μπορεί να διαφωνείς με τον κυρ Λάμπρο, αλλά τουλάχιστον του αναγνωρίζεις τον οικονομικό χαρακτήρα: δύο σε ένα. Τώρα, εδώ που τα λέμε, τα συνηθίζει αυτά ο Λάμπρος, είναι αλήθεια, αλλά δεν ξέρω αν το κάνει από πρόθεση οικονομίας ή αν απλώς πελαγοδρομεί και μπλέκει τα θέματα..

      Νομίζω κι εγώ πως κάθε νέος που "πρωτοβγαίνει" να αγωνιστεί στο επαγγελματικό πεδίο θα έχει τις αμφιβολίες του, την αβεβαιότητά του, δεν μπορεί..Ίσως η επάρκεια που επιζητούσε η Χαρά να είναι ακριβώς η βάση που θα τη βοηθούσε να αισθανθεί λίγο πιο βέβαια για τον εαυτό της, που θα διασκέδαζε κάπως την ανησυχία της - κάτι που βέβαια απαιτεί και χρόνο για να συμβεί..

      Επίσης: Μαγικά τα λέτε κι εσύ και το τραγούδι για την αγάπη. Αυτό που λέει στο απόσπασμα η Εύα είναι αυτό που αυτή νομίζει, αυτό που αυτή έχει παρατηρήσει στη ζωή και μπορεί να συμπεραίνει και εξ ιδίων, ύστερα από ποιος ξέρει τι πορεία στη ζωή και τι απογοητεύσεις. Μπορεί να βλέπει το ποτήρι μισοάδειο ή και άδειο. Σαφώς δεν είναι ένα απόσπασμα "αισιόδοξο" και θετικό για τη νέα Χαρά που τώρα ανοίγεται στη ζωή και καλά θα είναι να πιστεύει στη δύναμη της αγάπης των ανθρώπων που συνδέουν τις ζωές τους, αλλά επίσης καλό να ακούει τις γνώμες και να τις κρίνει, διαμορφώνοντας ένα ανοιχτό εγώ, έναν ορίζοντα ποικιλίας και διαφορετικών στάσεων.

      Αααχ, πάει η Κυριακή. Αλλά μας έφερε την πρώτη ηλιόλουστη Δευτέρα του Απριλίου - σαν ψέματα, ε; :-)

      Φιλιά, καλό μήνα!

      Διαγραφή
  5. Ο παλιός καθηγητής, ο κ. Λι είχε και έχει ένα μεγάλο δίκιο. Η Λογοτεχνία και το διάβασμα είναι εκείνο που θα διευρύνει τα όρια κάθε ανθρώπου. Πόσο μάλλον μιας επίδοξης φιλολόγου, που απ το στόμα και τις παρουσιάσεις της κρέμονται, ίσως χωρίς να το ξέρει, δεκάδες νεανικές ψυχές, έτοιμες να καλλιεργηθούν με τους καρπούς της ψυχικής και πνευματικής ανάτασης.
    Έτσι νομίζω δικαιώθηκες κ. Λι απ την συμβουλή σου χρονικά και πρέπει να νιώθεις ήρεμος.

    Τέλος, όσον αφορά το κλείσιμο του θέματός σου, οι περιγραφές σου του χώρου είναι ένα υπέροχο μικρό κινηματογραφικό πλάνο.

    Την καλησπέρα μου κ. Λι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου, Γιάννη, καλό μήνα.
      Κοίτα ο καθένας απ' όπου μπορεί αντλεί ιδέες και κρίση και .. υλικό συμβουλών. Η αλήθεια είναι ότι ο κύριος Λι έχει βουτήξει βαθιά στη λογοτεχνία και μπορεί να την υπερεκτιμάει. Αν είχε μια άλλη ειδικότητα ο Λι, μια άλλη ζωή, μπορεί και να απαντούσε αλλιώς. Κάνει ό,τι μπορεί από το δικό του μετερίζι.
      Κι η αλήθεια, επίσης, είναι πως (και) η λογοτεχνία είναι πομπός. Τα πράγματα εξαρτώνται και από τους δέκτες, βεβαίως.

      Όσον αφορά το θέμα των κινηματογραφικών πλάνων, δεν ξέρω αν είναι επίτευγμα του κυρίου Λι ή .. δικό σου, Γιάννη, που μπορείς να βλέπεις τα πάντα μέσα από κινηματογραφικά πλάνα και να τους δίνεις ζωή! Μακάρι όλοι οι αναγνώστες να ήταν έτσι!Θα .. "ανεβάζανε" τα κείμενα που διαβάζανε!

      Καλό μήνα και πάλι!

      Διαγραφή
  6. Αν μάθει να αφουγκράζεται τα μυστικά της ζωής που δεν είναι τίποτε άλλο από τα συναισθήματα που περικλείεται στη λέξη νιώθω, τότε ναι θα μπορέσει να σταθεί απέναντι
    στην πρόκληση της διδασκαλίας!
    Σχετικά με το απόσπασμα από το βιβλίο ένα τραγούδι τα λέει ολα: η αγάπη ολα τα υπομένει κι η γη γυρίζει κι η γη γυρίζει, και κλείνω γράφοντας πως η αγάπη είναι το αποκορύφωμα του πραγματικού σεξ ανάμεσα στο χθές με το σημερα.
    Καλη εβδομάδα με την ελπίδα αλλαγής σκηνικού προς την ηλιόλουστη ανοιξη!
    Φιλί ανεμοδαρμένο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλημέρα, Βασιλική! Διαφαίνεται, πίσω από τις γραμμές του σχόλιού σου μια καλή διάθεση - εύχομαι να μην κάνω λάθος και δεύτερη ευχή να πάει έτσι κι όλος ο μήνας που αρχίζει σήμερα.

      Πώς μαθαίνουμε να αφουγκραζόμαστε τα μυστικά της ζωής; Να εμπλουτίζουμε τα συναισθήματα που συμπληρώνουν ως συντακτικά αντικείμενα το ρήμα "νιώθω"; Πώς καταφέρνουμε την τόση και τέτοια αγάπη που όλα τα υπομένει;
      Πω, πωω, σε δουλειά σκληρή μας έβαλες!
      Κι ο άνεμος καλά πάει το τραγούδι του και σήμερα, αλλά κι η ανοιξιάτικη λιακάδα που ξημέρωσε κάτι ξέρει! Καλό μήνα!

      Διαγραφή
  7. Εγώ συμφωνώ με τον κύριο Λι. Η λογοτεχνία είναι μια καλή αρχή (μη σου πω και τέλος), μιας κι η έμπνευση της ήταν κι είναι η ζωή.
    Για εμένα, τα βιβλία, ήταν πάντα σαν τις συζητήσεις. Δεν ήταν το ζητούμενο να συμφωνώ με τα λεγόμενα, ίσα ίσα, αποζητούσα τη διαφωνία, μου ξεφύτρωνε πιο πολλές σκέψεις. Με πήγαινε ένα βήμα παρακάτω.
    Καλό απόγευμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ααα, Μαρίνα! Αφού συμφωνείς εσύ ειδικά, θα χαρεί ιδιαιτέρως ο κύριος Λι, γιατί, καθώς αισθάνεται πάντα λίγο ψείρας και μονόχνωτος και μουρμουρίζων, η συμφωνία με ένα αισιόδοξο, ενεργητικό και θετικό πλάσμα θα του έκανε μεγάλο καλό!

      Μ' άρεσε και ο παραλληλισμός των βιβλίων με τις συζητήσεις. Έτσι τα βλέπω κι εγώ, δηλαδή. Αρκεί, βέβαια, να εννοούμε τη συζήτηση ως συν-ζήτηση και όχι αντιπαράθεση για το ποιος είναι καλύτερος..

      Καλό μήνα, Μαρίνα (Και ψέματα δε σου είπα, παρόλ' αυτά!)

      Διαγραφή
  8. Πολύ σωστή συμβουλή έδωσες ο κ. Λι στην παλιά του μαθήτρια. Πράγματι η λογοτεχνία καλλιεργεί τα πάντα εκτός… από ζαρζαβατικά :)
    Σοβαρά τώρα, περιέχει όλες τις τέχνες. Το αμφισβητεί κανείς αυτό; Μα κυρίως περιέχει το πιο ζωτικό στοιχείο, το οξυγόνο για τον ανθρώπινο νου: την ανησυχία
    Σας χαιρετώ και σας ασπάζομαι
    Aαααα..μπισκοτάκια βουτύρου! Να πάρω κι εγώ ένα για το δρόμο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι μια καλή ιδέα, Μαρία, να επινοήσουμε τον τρόπο να καλλιεργεί και ζαρζαβατικά! Σε ανταγωνιστικές εποχές ζούμε, δεν είναι να υστερούμε σε τίποτα! Θα το σκεφτώ..

      Αστειεύομαι (ανεπιτυχώς, ως συνήθως), γιατί συμφωνώ και με τα σοβαρά σου και με τις .. γευστικές σου προτιμήσεις. Τώρα που έγραψες για την ανησυχία (μ'αρέσει πολύ αυτή η λέξη ως χαρακτηριστικό της ανθρώπινης συνείδησης): Ο Φ. Πεσόα είχε γράψει ένα βιβλίο με τίτλο "Η Αγία Ανησυχία". (Αν και η αλήθεια είναι ότι ο τίτλος μ'άρεσε πιο πολύ από το όλο βιβλίο..)

      Ε! Πού το πας το μπισκοτάκι;!;! Κάτσε, παιδί μου, θα σου δώσω το κουτί!

      Διαγραφή
  9. Από μέρους μου θα συμφωνήσω πως μια στείρα εκπαίδευση με μια ξύλινη γλώσσα, μια έλλειψη διέγερσης και ανύψωσης της σκέψης απ’ το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα φέρει την ευθύνη για την απομόνωση της λογοτεχνικής σκέψης.
    Σαν να λείπει η μαθησιακή διδασκαλία, οι βάσεις με μορφωτικό χαρακτήρα "εις ωφέλειαν παιδαρίων" όπως θα έλεγε ο Αδαμάντιος Κοραής.
    Αν το σύστημα "περί άλλων τυρβάζει" πως θα διαπλάσει αυριανούς πρόθυμους δασκάλους με συναίσθημα που με τη σειρά τους θα επιδράσουν στις ψυχές των νέων.
    Το ακούσαμε κι αυτό! Σε ερώτηση σχετική με τον Παπαδιαμάντη ο δάσκαλος επιφυλάχθηκε να απαντήσει την επομένη γιατί δεν γνώριζε το θέμα.
    Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι αν ο δάσκαλος διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία, αλλά αν η λογοτεχνία έχει οργανική σχέση με την παιδεία για να μπορεί ο δάσκαλος να μεταδώσει τις εικόνες, τις ιδέες, το συναίσθημα που άγγιξε τη δική του ψυχή.
    Όταν μπορείς να δώσεις τροφή για σκέψεις, ώθηση για δράση, στόχους και μηνύματα και ένα ατέλειωτο ταξίδι γνώσεων, τότε ναι είσαι Δάσκαλος.
    Καλό βράδυ και καλό μήνα!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλησπέρα, Αννίκα. Αν το πάμε στην Εκπαίδευση, έχουμε άπειρα να πούμε. Των οποίων τα περισσότερα ευχάριστα δε θα είναι. Συνήθως, πάντως, θέλω να στέκομαι στα θετικά, τα ελπιδοφόρα, στις ανάσες. Και, ευτυχώς, υπάρχουν κι αυτές. Υπάρχουν οι εμπνευσμένοι δάσκαλοι/καθηγητές που σ' αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον της σημερινής εκπαίδευσης δίνουν από το απόθεμα της ψυχής τους.
      Και που,ίσως, η περίπτωση της Χαράς κάτι τέτοιο θα είναι, αφού από τώρα αγωνιά για αυτά που θα μπορεί να προσφέρει.
      Διαπιστώνοντάς το κι από τους δικούς μου μαθητές και μαθήτριες, ο ρομαντισμός από πολλά παιδιά που "στοχεύουν" στην Εκπαίδευση δε λείπει. (Ναι, σφυροκοπιέται από διάφορα, αλλά).
      Όσο για τη λογοτεχνία, είναι εκεί και περιμένει. Προτείνει και περιμένει. Αρωγός, έμπνευση πολυπρισματική, δεξαμενή τεράστιου συναισθηματικού και πνευματικού πλούτου. Στο χέρι μας είναι.
      ΥΓ. Δεν έχω αισιοδοξία. Πείσμα έχω..

      Πολλά φιλιά, καλό μήνα!

      Διαγραφή
  10. Να πω φεύγοντας από δω, πως το ξεπροβόδισμα στην "εξώπορτα" που μας επιφυλάσσεις κάθε φορά, κλέβει τις εντυπώσεις. Σαν το επιδόρπιο μετά από ένα εκλεκτό γεύμα, που το περιμένεις με κρυφή λαχτάρα. Αναφέρομαι φυσικά στον επίλογο με τα μπισκοτάκια και το τσαγάκι και τις "ουσίες" που μας έχωσες στην τσέπη καθώς φεύγαμε.
    Καλή η φιλολογία, αλλά από μόνη της δεν αρκεί να διδάξεις και να διδαχτείς. Κάθε βιβλίο, και μια μικρή διαδρομή στα ενδότερα της ψυχής μας. Κάθε ήρωας, και ένα καθρέφτισμα με τον εαυτό μας και κάθε ανάγνωση, ένα βήμα πιο κοντά στον επίγειο παράδεισο.
    Πολύ καλό μήνα να έχεις Διονύση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά, βρε Μαρία, με την καλή την κουβέντα πάντα κι εσύ! Και τώρα, άντε να βρίσκουμε κάθε φορά επιδόρπιο φρέσκο φρέσκο και λαχταριστό! Βρε, σε τι μπελάδες μας βάζεις!Ας προσπαθήσω, τουλάχιστον, να έχω τα μπισκοτάκια και λίγο τσαγάκι και για τα άλλα έχει ο θεός..

      Όσο για τη δεύτερη σου παράγραφο, νομίζω πως αυτό εννοούσε και η Χαρά λέγοντας "ζύμωση", αλλά και ο ίδιος ο κύριος Λι με την προτροπή του και την επιμονή του να καταγινόμαστε με τα κείμενα.

      (Κι αν είναι έτσι για τον αναγνώστη, τι να πούμε γι' αυτόν που γράφει, Μαρία, ε; Κάτι ξέρεις εσύ..) :-)

      Καλό σου μήνα!

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα κ Λι. Καλό γλυκό μήνα, ας είναι επιτέλους ανοιξιάτικος.
    Συμφωνώ απόλυτα οτι η λογοτεχνία διευρύνει το νου επειδή μας κάνει να σκεφτόμαστε. Μα πώς να διαφωνήσω κιόλας, όταν φιλόλογος λέει και εννοεί τόσα για τα οφέλη του διαβάσματος βιβλίων;
    Όσο για τη Χαρά μια χαρά φιλόλογος θα γίνει μια και αναρωτιέται αν θα γίνει καλή. Μια και ανησυχεί αν είναι καταρτισμένη. Αυτούς τους εκπαιδευτικούς δεν τους φοβάμαι. Αφήνουν το θετικό στίγμα τους στα παιδιά γιατί δεν εφησυχάζουν. Και τα ανήσυχα πνεύματα είναι τα επιτυχημένα.
    Καλησπέρα Διονύση μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, Άννα

      Αρχίζω και σχηματίζω την εντύπωση ότι οι καλές παρέες είναι οικονομικές.Βλέπεις, συμφωνούμε, σε γενικές γραμμές, σ' αυτά που γράφουμε και .. "καταλαβαινόμαστε τώρα, δε χρειάζονται περισσότερα", που λέει κι ο Ρίτσος.

      Κι αυτό στο γράφω, γιατί παρατήρησα ότι θα μπορούσα να σου απαντήσω κάνοντας κόπι πέιστ από .. προηγούμενα σχόλια :-)

      Ειδικά πάντως αυτό που γράφεις για τη Χαρά με καλύπτει απόλυτα. Έχω κι εγώ τεράστια εμπιστοσύνη στα παιδιά αυτά με το ανήσυχο πνεύμα, με τις έκδηλες αγωνίες και την απεριόριστη διάθεση προσφοράς. Και χαίρομαι που (όταν..) στελεχώνουν την πολύπαθη Εκπαίδευση και ελπίζω σ' αυτά.

      Καλό σου μήνα

      Διαγραφή
  12. Μία καλημέρα την Τετάρτη
    Ακούω την Χαρά και σκέφτομαι πώς βλέπω τη λογοτεχνία. Σαν έναν καθρέπτη που αποκαλύπτει τις διαφορετικές πραγματικότητες στον ίδιο πλανήτη. Και μας ζητά να ξεκινήσουμε έναν διάλογο με τον κάθε συγγραφέα. Να απαντήσουμε σε ερωτήματα για την πραγματικότητα. Όταν οι απαντήσεις είναι δικές μας. νιώθουμε πως μπορούμε να συνεχίσουμε. Όταν επαναλαμβάνουμε απαντήσεις άλλων, νιώθουμε χαμένοι στην ερμηνεία. Μπορεί.
    Καλό μήνα, Τζοάννα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η βασική χαρά,Τζοάννα, είναι ότι ακούς τη Χαρά. Η δεύτερη, επίσης βασική, ότι ακούγοντάς τη σκέφτεσαι. Η Χαρά χαίρεται χαρά μεγάλη απ' αυτό, γιατί είναι ό,τι της αρέσει περισσότερο να "συνομιλούν" έργα και αναγνώστες.
    Κι εγώ, που παρακολουθώ το διάλογό σας, να πεταχτώ στη μέση και να πω ότι πιστεύω πως οι δικές μας απαντήσεις κάπως έτσι έρχονται: από το συνεχή διάλογο με τη σκέψη των άλλων, τα έργα, την παρατήρηση, την αντίληψη. Πόσο λίγο φαντάζει το να βολεύεται κανείς με "έτοιμες" λύσεις..

    Λοιπόν, καλό μήνα κι από 'δω

    ΥΓ. Και μ' αρέσει και το "Μπορεί" του τέλους σου :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλημέρα κύριε Λι :-)
    Μα τι ωραίο μπωλάκι με ματάκια της θάλασσας, πολύ τα ζήλεψα :)

    Η λογοτεχνία, προσφέρει πολλά, ανοίγει σκέψεις, μάτια, ορίζοντες!
    Όμως πόσο πιο ενδιαφέρον είναι να έχεις προσωπική εμπειρία κάποιων πραγμάτων.
    Πόσο θα μου άρεσε στα σχολεία να διδάσκεται το πως να ζεις στο 100% του!!!
    Από ανθρώπους βέβαια που αντίστοιχα δεν βοφήθηκαν να έχουν εμπειρίες.

    Όπως πολύ ωραία τα λέει το βιβλίο είναι. Ισχύει!
    Και μισούν τους εαυτούς τους, μισούν και τους άλλους, τους ξένους που χρησιμοποίησαν για τις ανάγκες τους! Ίσως έτσι λειαίνονται οι όποιες γωνίες.
    Δεν ξέρω αν μας δένει αρχικά με το άλλο μας μισο το σεξ. Ίσως να μας δένει και το ότι δεν τον γνωρίζουμε ακόμη καλά. Ίσως δεν έχουμε βάλει ανάμεσα μας τα σοβαρά και βαριά της ζωής, παιδιά, λογαριασμούς κλπ
    Πάντως αυτό που μας τραβάει αρχικά σε έναν άνθρωπο είναι αυτό που γίνεται αγχόνη μετά.

    Ωραία ερωτήματα θέτεις πάντα Διονύση και ωραία αποσπάσματα μας παραθέτεις!

    Φιλιά πολλά :-))))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, ματάκι της θάλασσας (γιατί τι άλλο είναι ένα fish eye;),

      Το "πως να ζεις" μου μοιάζει τέχνη δύσκολη και αρκετά προσωπικού χαρακτήρα. Ίσως κι από τίποτα να μη διδάσκεται. Το σχολείο και η λογοτεχνία ας άνοιγαν τον ορίζοντα, ας υποδείκνυαν την τεράστια ποικιλία των επιλογών, ας φώτιζαν τη μοναδικότητα στιγμών, προσώπων, εμπειριών κι ο καθένας ας τα προσάρμοζε πάνω του.

      Και το απόσπασμα του βιβλίου εν μέρει κάνει κι αυτό: πάνω σε ένα σημαντικό ζήτημα της ζωής εκφράζει καθαρά μια άποψη. Που μπορεί να είναι προσωπική, υποκειμενική, "λάθος" ή όχι, αλλά την οπτική μας την άνοιξε για να συζητήσουμε, μ' εμάς ή με άλλους το θέμα.

      ΥΓ. Ούτε εγώ ξέρω τι είναι αυτό που μας δένει με τους άλλους κι αυτό που πολλές φορές μας ξεδένει. Τουλάχιστον το σχολείο μου έμαθε ότι .. εν οίδα ότι ουδέν οίδα :-)

      Καλημέρες, Στέλλα.

      Διαγραφή
  15. Η Λογο-Τεχνία!
    Ελευθεριακή διευρυμένη σκέψη και αναζήτηση, υπό μία έννοια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ..και σε ωραία συσκευασία πολλές φορές, Ευρυτάνα, ε;

      Καλημέρα!

      Διαγραφή
  16. Κυρίες και κύριοι, έχουμε ένα ΞΩΤΙΚΟ που ξέρει πολύ καλά να κρατάει τις παραδόσεις (κι ας μπαίνει στο μάτι του αννετα....κίου). Μόλις έστειλε το σχόλιό του, σε ώρα "κάποιος να κλείσει την πόρτα, τέλος πάντων". Ιδού:

    "Πήρα τόση χαρά απ'αυτό το ωραιότατο (!!!) μπολάκι με τα ματάκια που θέλει ολόκληρο βιβλίο να στην περιγράψω .😉
    Αν μου πείς οτι τα μάζεψες μόνος σου έρχομαι εκεί να σε φιλήσω τώρα !!!!!
    Τι σεξ έρωτες και κολοκύθια ,σου μιλάω για πολύ ανώτερες καταστάσεις 🤣
    Όσο για την απάντησή σου στην μέλλουσα Δασκάλα πολύ χαρά και πίκρα ....
    ως παθιασμένη βιβλιομανής που θεωρώ πως διαμορφώθηκα (και συνεχίζω) κατά κύριο λόγο απ'τα διαβάσματά μου ,δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω απολύτως . Μα και γι αυτό νιώθω πολύ βαθιά μελαγχολία για το πόσο έξω απ'την ζωή των νεώτερων βγαίνει το βιβλίο .Οχι μόνο ως περιεχόμενο αλλά και ως τρόπος ζωής.
    Που αλλού θα σταθείς μ'ανοιχτή την ίδια σελίδα για ώρα να ταξιδεύεις στο μέσα σου ,να παλεύεις με τα κύματα που σηκώθηκαν ,να αναμετριέσαι με άγνωστους κόσμους ,να βουτάς στην κόλαση και να βγαίνεις πιο σοφά και ταπεινά ζωντανός , να ταυτίζεσαι και να εξαγνίζεσαι βουτώντας σε ποταμούς δακρύων ,να ταρακουνάς τις βεβαιότητές σου ,να βρίσκεις δρόμους ,να ονειρεύσεαι...σταματάω πριν γράψω βιβλίο και τρέχω να βρώ μπολάκι αντάξιο των ματακίων μου ❤️❤️❤️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μου ξωτικό,
      Το μπολάκι σ' ευχαριστεί για την εκτίμηση. Εγώ να πω ότι αυτό το μπολάκι είναι κάτι παραπάνω απ' αυτό που φαίνεται. Ας πούμε: Είναι κάποια απογειωτικά πρωινά, ώρα που η φύση ησυχάζει κι ο ήλιος παλεύει να σκαρφαλώσει εκεί, πίσω από το Ζα, όπου ο κύριος Λι συναντιόταν με τους γλάρους, τα κυματάκια, τα λιγοστά απομεινάρια που η θάλασσα δώριζε στην αμμουδιά κάθε νύχτα. Καμιά φορά έκανε και καμιά βουτίτσα. Και καμιά φορά -χαράααα!- έβλεπε και κανένα ξεβρασμένο ματάκι της θάλασσας. Κι ευτυχώς υπάρχουν και μαγιό με τσεπούλες. Και κάπου κάπου, όταν αργά τον Αύγουστο τακτοποιούσε "τα καλοκαιρινά" στην ντουλάπα "για του χρόνου", ανακάλυπτε και κάνα ματάκι της θάλασσας που έβρισκε θέση στο βαζάκι.
      Δεν είναι ένα απλό βαζάκι με ματάκια της θάλασσας, θέλω να πω, για τον κύριο Λι. Είναι οι στιγμές του. Είναι ευτυχισμένες στιγμές του.

      Και μια και δεν μπορούσε να προτείνει στην πρώην μαθήτριά του να αρχίσει τη συλλογή ματακίων - γιατί δεν ήθελε να τη χάσει από φίλη -, ε, της πρότεινε τα βιβλία τα λογοτεχνικά για όλα αυτά που λες.

      Σε σένα δε, που "σαν έτοιμη από καιρό", και ματάκια συγκινούν τα ματάκια σου και βιβλία σε ταξιδεύουν παντού, τι να πει; Μόνο ένα ευχαριστώ για το κλείσιμο της πόρτας, μεταφέροντας τη χαρά του για τη συνάντηση. :-)

      Φιλιά

      Διαγραφή
  17. Γεια σου παιχνιδάκι του μυαλού (?) μου Δύο ματάκια είχε η μαμα μου στα χρυσαφικά της. Μου είχαν κάνει τόση εντύπωση που την ρώτησα πόσο αξίζουν. Μου είπε πως της τα είχαν δώσει στο χωριό στο Στρατόνι για τα δύο παιδιά της, ήθελε να τα περάσει σε στεφανάκι από χρυσό κάποια στιγμή να μας τα κάνει δώρο, μικρό μπιζού στο λαιμό μας. Δεν έγινε ποτέ και η αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι τι απ έγιναν.
    Αυτό που ξέρω είναι πως ως έφηβη, όποτε λιαζόμουν ξαπλωμένη στην άμμο σε παραλίες, έψαχνα να βρώ εκείνο το κοχύλι που είχε την κατάλληλη τρύπα (φαγωμένο από το αλάτι της θάλασσας) αλλά και ομορφιά για να περαστεί σε ένα δερμάτινο κορδόνι και θα κοσμήσει το λακάκι στο λαιμό μου. Κάθε καλοκαίρι είχα και το νέο εύρημα μου :) :)
    Τα λάθη μας, τα λάθη μας δίνουν αυτό που ζητά η Χ(χ)αρά. Είναι η εμπειρία των δικών μας προσωπικών λαθών που μας κάνει να ξεχωρίζουμε σε μια ιστορία μυθιστορήματος όπως π.χ. αυτό ... πως αυτό το "ολίσθημα" είναι ικανό να βάλει στην τροχιά της αγάπης (εάν ποτέ υπήρξε) την δύναμη του έρωτα που θα την στροβιλίσει σε νέες περιπέτειες ... τι λέω???
    Αυτά είπε το ευαίσθητο πλασματάκι που χουχουλιάζει στην ασφάλεια του κοχυλιού και έχει για προφύλαξη το πανέμορφο αυτό πώμα :)
    Τα λάθη μας Χαρά μου, η ανεπάρκεια που έχουμε πάντα, αμύθητος θησαυρός που μας δίνει την ευκαιρία να κάνουμε λάθη πολλά πολλά λάθη! χοχοχο κανένα βιβλίο, κανένα μυθιστόρημα χεχεχε ξεκίνα να κάνεις λάθη και φτιάξε τις δικές σου ιστορίες...(σσσσ ο κύριος Λι θα είναι πάντα το φυλακτό σου)
    αυτάααα
    Φιλί Λι μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πω, πωωωω, ΛΙσα μαύρη με έπιασε που είχα αφήσει το σχόλιο ασχολίαστο! Κάπου κάπου, πάντως, κάτι θυμάμαι - ας το δούμε από την καλή του το πράμα..

      Δεν έχω πάει - κι όμως - ποτέ στη Χαλκιδική, δεν έχω, δηλαδή μείνει ποτέ, δεν έχω κάνει μπάνιο εκεί. Οπότε, όταν άκουγα στον Καββαδία για τις κάβες της Γερακινής και το Στρατώνι, μου φαινόντουσαν κι αυτά εξωτικά, όπως ένα άλλα σωρό εξωτικά που βρίσκονται στους στίχους του.
      Άρα, δε σε είχα δει να ψάχνεις το τρύπιο κοχύλι, ούτε και να το φοράς στο λαιμό - λάφυρο του καλοκαιριού.
      Αυτά είν' τα λάθη :-)

      Και μια χαρά τα λες στη Χαρούλα για τα λάθη, αλλά, βρε παιδί μου, μπορεί στο μεταξύ να διαβάζει και τα λάθη των άλλων στα βιβλία και ταυτιζόμενη να παθαίνει και να μαθαίνει, ας μην της στερήσουμε το δικαίωμα στο μέσω της ανάγνωσης λάθος..

      Κι ο Λι φυλαχτό της;! Βρήκε Άγιο ν' ανάψει το κερί της!! :-)

      Κι ο ΛΙ φιλί.

      Διαγραφή

και οι φίλοι του κυρίου Λι είπαν: